maandag 22 februari 2021

Een eerste ervaring met heel veel vis (Gastblog PhD-student)/ First experience with a lot of fish (Guest blog PhD-student)

Leren over de zee

Als kersverse marine bioloog die met grote nieuwsgierigheid het visserijonderzoek van dicht bij wil meemaken, kom ik wel aan mijn trekken tijdens een kleine maand IBTS. In de afgelopen vier weken heb ik bijna alle veel voorkomende Noordzee vissen  in veelvoud kunnen zien, en durf ik nu wel te zeggen dat ik de meeste soorten wel uit elkaar kan halen. Daarnaast heb ik ook nog een aantal bodemsoorten leren kennen, die ik denk en hoop ik nooit meer vergeet. Ik sta er altijd enorm van te kijken hoeveel je leert van je onderzoeksveld op het moment dat je praktisch bezig bent. Voor je het weet sta je de CTD te besturen, het DNA werk te doen, de vissen te sorteren alsof je nooit iets anders hebt gedaan. Daarnaast groeit ook mijn begrip van de Noordzee; Welke vissen zwemmen waar? Wat ging er ook alweer mis met de plaice box? Wat is eigenlijk de mening van de visser over de windmolenparken? Kortom; op zee leer ik meer, en andere dingen dan dat ik ooit uit wetenschappelijke artikelen alleen kan halen. 

Learning about the sea

 As a fresh marine biologist who wants to experience fisheries research up close with great curiosity, a month of IBTS will fulfill all my needs. In the past four weeks I have been able to see almost all common North Sea fish in abundance and I dare to say that I can identify most of the fish I see passing. I also got to know a number of benthic species, which I think and hope I will never forget. I am always amazed how much one can learn from their research field when doing practical work. Before you know it, you'll be controlling the CTD, doing DNA work, sorting the fish like you've never done anything else. In addition, my understanding of the North Sea is also growing; Which fish swim where? What went wrong with the plaice box experiment again? What is actually the opinion of the fisherman about the wind farms? In short; at sea I learn more and other things than I could ever get from scientific articles alone.

 In Nederland sneeuw, ook op zee sneeuwstormen/ Snow in the Netherlands, also at sea snow storms.

De band

Mijn band met de Noordzee en het varen groeit ook. Het varen brengt een bepaalde rust, met de wind door je haren en handen die eigenlijk altijd naar vis ruiken, altijd om 07:50 de eerste CTD downcast. Het oeverloze geinen en geouwehoer met de bemanning en mede-onderzoekers. Ochtend aan ochtend prachtige zonsopgangen en de nieuwe maan die fel schijnt over de Schotse heuvels rond om Edinburgh. Maar ook last hebben van allerlei specifieke golfsoorten, bijvoorbeeld golven die je doen stuiteren in je bed, hoort erbij. Je lichaam geeft precies aan bij welke windkracht het genoeg is ;). Het enige wat je hoort hier is het klotsende water, het gelach van de meeuwen, de motororen van het schip en de lopende band met vis. En elke keer ben ik weer razend enthousiast over de bijzondere vormen en kleuren van de vissen (we hadden een gladde haai van 104cm!!) en het bodemleven dat langs komt over de band.

 Ik en de gladde haai / Me and the smooth shark 

Voor anker van wege de storm in Firth of Forth met in de achtergrond de besneeuwde Schotse heuvels/ Anchored away from the storm in Firth of Forth with the snowy Scottish hills in the background 

The belt

My relationship with the North Sea and sailing is also growing. Sailing brings a certain peace of mind, with the wind in your hair and hands that kind of always smell of fish.  Always the first CTD downcast at 07:50. The endless jokes and chatter with the crew and fellow researchers. Morning after morning beautiful sunrises and the new moon shining skin over the mountains of (near aberdeen where was that ???). But also suffering from all kinds of specific wave types, for example waves that make you bounce in your bed, is also part of the game. Your body indicates exactly at which wind force is enough for you;). All you hear here is the sloshing water, the laughter of the seagulls, the ship's engines and the conveyor belt with fish. Every time I am very enthusiastic about the special shapes and colors of the fish (we had a smooth shark of 104cm !!) and the betnhic organisms that come along woth the catch.


 's nachts op zee met van achter het glas de maan/ At sea at night with the moon from behind the glass.


Elke dag 4 trekken

Als er elke dag vier keer een half uur gevist wordt met een net met een opening van 19 bij 6 meter, dan komt er per trek een hele hoop vis binnen. Al 3 keer hebben we een trek gehad waar we omme nabij 2000 kg aan vis hebben gevangen! Vanuit het oog van de visser is dit natuurlijk hartstikke leuk,  maar voor mij als bioloog met een groot hart voor het natuurlijke leven begon het me na een week vissen wel erg tegen de borst te stoten. Het is geen pretje om zoveel (half)dode vissen op de band te zien spartelen. Ondanks dat de bedreigde diersoorten zo snel mogelijk weer over boord worden gelaten zoals de grote gladde haai. Hoe belangrijk het ook is om heel goed de vis bestanden in kaart te brengen, om zo goed de visserijdruk te kunnen handhaven, vraag ik me erg af of het niet anders kan. Kunnen we echt niet minder invasief onderzoek doen?

Gelukkig worden er tegenwoordig steeds meer non-invasieve methoden ontwikkelt en gebruikt om het zeeleven in kaart te brengen, hierbij kun je denken aan het gebruik van bijvoorbeeld efficiĆ«ntere netten zodat minder vistijd nodig is. Maar ook gebruik maken van camera beelden, sonar, echo,  geluidsopnames en mijn promotie onderzoek, het ontwikkelen van DNA technieken voor monitoringsdoeleinden (zie blog) gaat belangrijk zijn voor toekomstig verantwoord visserijonderzoek.

Deze reis heb ik dus aan den lijve kunnen ervaren waarom het onderzoek waar ik aan mee werk zo belangrijk is. Des te meer motivatie om vanaf volgende week weer thuis en op het lab aan de slag te gaan!

Four hauls every day

If you fish four times a day for half an hour with a net opening of 19 by 6 meters, a lot of fish comes in per haul. Already 3 times we caught about 2000 kg of fish! This is of course great  from the fisherman’s point of view, but for me as a biologist with a big heart for natural life, it started to hurt me after a week of fishing. It is no fun to see so many (half) dead fish frolicking on convenient belt. Although endangered species are thrown overboard as soon as possible, such as the great smooth shark, and as important as it is to chart the fish stocks very well, I really wonder whether there is no other way. Can't we really do less invasive research?

Fortunately, more and more non-invasive methods are now being developed and used to map marine life, such as using more efficient nets so that less fishing time is required. But also using camera images, sonar, echo, sound recordings and my PhD research, the development of DNA techniques for monitoring purposes (see blog) will also be important for future responsible fisheries research.

So this trip I was able to experience firsthand why the research I work on is so important. All the more motivation to get back to work at home and at the lab from next week!

Grote vangst van voornamelijk schelvis en wijting/ Large catch of mainly haddock and whiting

Karlijn Doorenspleet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten